Tvillingar Workshop

5 Oct

Workshop 5.10 med Nykarleby stads kultur och fritids personal

This slideshow requires JavaScript.

Deltagarnas kommentarer
Jojje: “Jobbigt men ändå roligt, detta blir ett minne för livet. Nu har jag nåt att prata om när jag själv är gammal och vid ålderdomshemmet”

Katarina: “Det var en intressant upplevelse. För en aktiv kvinna som mestadels går i jeans och tröja kan det tänkas att steget inte är så långt, men om jag förvandlas till min manliga tvilling går man lite mer på djupet. Snabbt konstaterar jag att allting förändras, hela mitt liv, min själ. Det blir plötsligt svårt att agera. Vem är den här personen, min tvilling? Tiden var lite knapp att hinna fördjupa sig i ämnet men mycket intressant och tankeväckande. Tack för den insikten, Heidi!”

Emil: “Jag tyckte workshopen var kul och minnesvärd. Spännande var det, men i motsats till de övriga killarna tyckte jag inte det var jobbigt/skämmande/skrämmande alls. Att handla på damavdelningen var ju toppen med det stora urvalet, kjolen passade som ett smäck och strumpbyxorna var överraskande bekväma ;), och fotosessionen ute bland folk var bara kul. Jag tror det här delvis beror på att jag även normalt har ett speciellt utseende och är van att vara ufot som folk stirrar på.
Mitt uppträdande blev tyvärr mera en stereotyp kvinnoroll än min tvillingsyster som skulle vara mer annorlunda. För att komma in i rollen som tvillingsystern tror jag i alla fall att jag skulle ha behövt mera tid, för att på något sätt först gå in i kvinnorollen och sen gå djupare i rollen och kunna bli den mera mångfacetterade systern. Med mera tid kunde vi också haft lite djupare diskussion efteråt. Över lag kul och nyttig workshop, jag tror många skulle må bra av att göra den.”

Tina: “Som arbetslag ville vi pröva på ett interaktivt program som skulle tvinga oss ur den trygga “jag-bubbla” som de flesta människor tillbringar sin tid i. Det lyckades verkligen och det gläder mig att alla i gruppen helhjärtat gick in för att “hitta” sin tvilling. Med lite mera tid tror jag att våra tvillingar tydligare skulle ha utvecklat en egen personlighet, nu blev de lätt stereotypa: kvinna-man. Det var en speciell upplevelse att känna att man inom sig försökte hitta och ge plats åt någon som man inte riktigt känner – att inåt rikta frågan: Vem är du?. Jag upplevde ändå att vi kvinnor tyckte att steget till mansrollen var närmare/lättare än vad männen tyckte att steget till kvinnorollen var. Jag har under många år sagt att jag vill vara man i mitt nästa liv – om jag får ett sådant. Men nu är jag inte så säker längre…”

Leave a Reply

